Nur Humaira Gadis Car Wash, Cari Duit Bayar Yuran Pengajian

Yan - Meskipun ibunya seorang guru dan bapanya pula seorang ahli perniagaan, semangat dan sikap suka mencari wang sendiri membuatkan seorang gadis nekad untuk bekerja di sebuah kedai mencuci kereta.

Nur Humaira Mohd Kamal, 18, berkata dia bekerja di kedai mencuci kereta untuk mencari wang saku sendiri.

"Selain itu juga, saya memang minat dengan kereta dan kalau boleh suatu hari nanti saya nak ada kemahiran dalam memperbaiki kereta pula," katanya ketika ditemui di tempat kerjanya di Jalan Yan.

Katanya, selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun lalu sehingga kini dia masih menunggu keputusan untuk menyambung pelajaran.

"Sambil saya tunggu panggilan sambung belajar lebih baik saya kerja, nanti duit tu boleh guna bayar yuran pengajian," katanya.

Anak kedua daripada lima beradik ini berkata dia sangat meminati aktiviti lasak dan sentiasa mencabar diri melakukan perkara tersebut.

"Ramai yang kutuk saya buat kerja lelaki, tapi bagi saya lagi ramai yang mengutuk saya lagi bersemangat saya nak buktikan pada depa yang saya boleh buat kerja ini," katanya.

Berkongsi cerita pada permulaan dia memohon kerja sebagai tukang cuci kereta, Nur Humaira berkata, pemilik kedai tersebut mempertikaikan tindakannya.

"Mula mai minta kerja di sini, bos ada pertikai juga sebab saya perempuan dan dia tak yakin saya boleh buat kerja, tetapi saya tetap berkeras nak kerja disini.

"Saya minta dia beri saya masa seminggu untuk saya buktikan kebolehan saya membasuh kereta dan alhamdulilah sehingga kini saya masih bekerja dan bos berpuas hati dengan hasil kerja saya," katanya.

Ditanya tentang kerenah pelanggan yang pernah dia temui, Nur Humaira berkata, terdapat juga pelanggan yang sedikit cerewet dan akan meminta membasuh kereta dengan teliti.


"Bagi saya itu adalah perkara biasa dan perlu mengikuti kehendak pelanggan asalkan depa berpuas hati," katanya.

Katanya, pada zaman ini jangan terlalu memilih kerja kerana seseorang itu akan ketinggalan jauh.

"Kadang-kadang kerja yang lekeh (biasa) itulah yang boleh beri kita pulangan duit yang banyak," katanya.

Menurut Nur Humaira, ibu bapanya turut memberi galakan dan tidak pernah menghalang kehendaknya untuk bekerja asalkan rezeki tersebut halal.
Previous Post Next Post

Contact Form