Simptom Kencing Tikus Arwah Thaqif 'Unik'

Keputusan bedah siasat kematian murid tahfiz, Allahyarham Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafi, 11, ditunggu rakyat Malaysia termasuk Perdana Menteri dan keluarga diraja, menyebabkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berpendapat adalah wajar mengumumkannya kepada awam sebelum memberitahu keluarga.

Ibu saudara arwah, Dzuraidah Ahmad, 38, berkata, jawapan itu diberikan pakar bedah Hospital Sultanah Aminah (HSA) ketika mereka bertemu apabila wakil KKM itu memberi penerangan kepada keluarga buat kali pertama di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Tinggi, hari ini.

Menurutnya, dalam sesi penerangan itu, dia dan suami, Masariff Masduki, 43, mewakili keluarga arwah namun perbualan turut disertai ibu arwah, Felda Wani Ahmad, menerusi pembesar suara.

“Hasil penerangan, doktor memberitahu proses bedah siasat dilakukan sembilan pakar dan mereka berdepan masalah kerana arwah menghidap penyakit kencing tikus yang ‘unik’ dan tidak pernah dilaporkan di negara ini.

“Kami diberitahu, kes seumpama ini hanya pernah berlaku di Eropah pada 1968 menyebabkan pakar tidak dapat mengesannya daripada awal berbanding penyakit akibat kencing tikus lain.

“Biasanya, penyakit kencing tikus boleh dikesan dalam tempoh seminggu, namun disebabkan keunikan simptom ini dan kenyataan arwah yang mengatakan dia dipukul, pemeriksaan sebelum itu terarah kepada kecederaannya,” katanya ketika ditemui di IPD Kota Tinggi.
Previous Post Next Post

Contact Form