Catatan 12: Kisah Suvival Klinik Badang Dilanda 'Bah Merah' Oleh Dr. Afiq Rahim

Air bah telah kebah hampir di kebanyakan tempat di Kota Bharu dan Kelantan secara amnya. Jumlah mangsa yang pada mulanya mencecah hampir 40,000 di daerah Kota Bharu sahaja juga telah berkurang hampir separuh pada hari ini. Di mukim Badang sendiri, mangsa banjir yang pada mulanya mencecah 4000, kini menurun sehingga 103 mangsa di satu daripada lima pusat pemindahan yang mula ditutup selepas kebanyakan mangsa dibenarkan pulang. Namun cuaca yang kadangkala gelap beserta angin kencang serba sedikit memberi kegusaran di benak hati kami.

Saya dan skuad mobile klinik kesihatan Badang telah pergi melawat aset-aset kami di klinik desa yang terjejas teruk akibat banjir besar dan juga melakukan khidmat pemeriksaan kesihatan di beberapa kem pemindahan di sini. Sepanjang perjalanan kami, ternyata kemusnahan yang dashyat terutama kepada infrastruktur seperti jalanraya dan perkhidmatan eletrik serta bekalan air yang pastinya menelan belanja berjuta ringgit untuk dibaiki. Jika keadaan di sini sudah bagaikan serba sedikit seperti pasca tsunami di Acheh, saya tidak dapat menggambarkan bagaimana situasi semasa di Manek Urai dan K.Krai yang jauh lebih malapetaka.

Anda bayangkan, kebobrokan arus deras daripada banjir besar tersebut telah mencipta anak sungai baru merentasi jalanraya yang runtuh berdekatan dengan SK Kedai Buloh 1 menyebabkan kami terputus hubungan darat ke dunia luar. Maka tidak hairanlah jika trak besar tentera juga tidak berani melalui kawasan tersebut.

Kehidupan kami tetap perlu diteruskan selepas bencana ini. Mangsa pulang ke rumah masing-masing dalam keadaan hiba dan runsing. Persiapan persekolahan anak-anak yang baru dibeli telah dilarikan arus deras. Ada juga di sesetengahkan kawasan bukan sahaja peralatan di dalam rumah musnah bahkan rumah itu sendiri hanyut diapungkan oleh banjir besar. Yang tinggal hanyalah tangga batu dan tiang menjadi tunggul di daratan sebagai tanda tragedi hitam di dalam lipatan sejarah kehidupan sebahagian mangsa banjir di Kelantan. Kerugian? Tidak terhitung banyaknya.

Jalan ke bandar kini boleh dilalui setelah jalan yang rosak teruk di Tok Sadang dibaiki dengan timbunan pasir dan batu. Penduduk mengambil peluang membeli keperluan rumah tetapi hampa kerana sebahagian pasaraya dan kedai masih lagi ditutup setelah kerugian beribu ringgit akibat kedahsyatan bah kali ini. Stesen minyak pula ibarat gula yang dihurungi kereta-kereta yang kehabisan petrol dan sanggup beratur panjang.

Namun dicelah-celah kehimpitan serba seribu masalah akibat bah besar ini, masih ada manusia yang masih terus meneruskan melakukan kemurkaan tuhannya. Kejadian pecah dan curi di beberapa kedai dan pasaraya ketika banjir di Kelantan adalah satu tindakan yang sangat tidak wajar bagi saya. Saya masih gagal memikirkan apakah keperluan mereka mencuri produk kecantikan dan beberapa barangan elektronik ketika situasi gawat begini. Mudah-mudahan mereka bertaubat dan memperolehi hidayah kelal.

Klinik Kesihatan Badang juga telah beroperasi seperti sediakala. Alhamdulillah, setelah tujuh hari berkhidmat tanpa henti, cuti saya yang dibekukan sebelum ini di'cair'kan semula oleh boss saya, Dr Haziah. Saya memerlukan moral boost daripada keluarga tercinta di Pasir Puteh. Dua malam sebelumnya, saya menangis mendengar celoteh anak sulung saya. Rindu seorang ayah kepada keluarganya.

Namun, kerehatan yang diperolehi bukanlah untuk saya bersenang lenang pada jangka masa panjang. Insyallah esok, saya akan melapor diri dan bersama dengan NGO, Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia aka PAPISMA untuk meneruskan misi bantuan kemanusian kepada mangsa banjir di Kelantan. Mungkin juga akan menjenguk sahabat saya Dr Adibah Abdullah, di Kuala Krai jika berkesempatan.

Saya akan terus berkongsi sehingga segalanya selesai.

Oh ya, kini catatan saya turut dirakam lensa kamera, akhbar dan agensi berita. Ada sebahagian berita yang saya rasakan agak terpesong daripada jalan cerita asal yang saya sampaikan. Oleh itu, kepada pembaca budiman, sila rujuk kembali jalan cerita original di wall saya atau sahabat-sahabat yang sudi berkongsi pengalaman ini.

Teruskan menderma dan berdoa. Jika kehidupan ketika banjir lebih memerlukan doa dan makanan, kehidupan selepasnya memerlukan wang dan moral untuk kelangsungan hidup.

Juga takziah kepada ahli keluarga mangsa tragedi nahas pesawat AirAsia QZ8501.

Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang prihatin.

Salam Bayu Kerinduan

Ikhlas,
Dr Afiq Rahim, DAR
Previous Post Next Post

Contact Form