WhatsApp Mesej Lucah, Seorang Ulama Indonesia Diburu Polis

Pemimpin utama pertubuhan Islam di Indonesia Front Pembela Islam (FPI) menjadi buruan polis selepas disyaki menghantar mesej lucah kepada seorang wanita.

Polis Indonesia telah menghantar makluman kepada Polis Antarabangsa (Interpol) mengenai Rizieq Shihab yang dikehendaki berhubung kes berkenaan dan kini berada di Mekah menunaikan umrah sejak April lalu.

Jurucakap Polis Metro Jaya, Komisioner Raden Prabowo Argo Yuwono dipetik Kompas.com berkata, polis akan mengerahkan pasukan untuk menangkap Rizieq sebaik dia pulang dari Arab Saudi.

Bagaimanapun, kata Argo, setakat ini belum ada tanda-tanda pemimpin Islam itu akan pulang ke Indonesia.

Rizieq dikehendaki polis kerana disyaki terbabit dalam perbualan melalui WhatsApp yang mengandungi perkataan lucah dengan seorang wanita yang dikenali sebagai Firza Husein.

Firza Husein, seorang janda anak satu

Polis juga hari ini telah memanggil Firza iaitu seorang surirumah untuk diambil keterangan.

Ketua Bahagian Perhubungan Awam Jabatan Imigresen Indonesia, Agung Sampurno pula berkata, Rizieq sepatutnya pulang kerana visa yang dimilikinya telah tamat tempoh.

Front Pembela Islam yang dipimpin Rizieq merupakan pergerakan Islam yang radikal di Indonesia yang sering menyerbu dan menyerang jika terdapat sebarang acara atau majlis yang dianggap bertentangan dengan ajaran Islam seperti perhimpuan LGBT, pertandingan ratu cantik dan konsert artis luar negara.

Kemuncak FPI menggerakkan umat Islam seluruh Indonesia mengadakan demonstrasi mendesak pihak berkuasa menghambil tindakan terhadap Ahok yang dikatakan mengeluarkan kenyataan menghina Islam.

Berikutan itu bekas Gabenor Jakarta tersebut kini meringkuk di dalam penjara selama dua tahun kerana didapati bersalah atas tuduhan berkenaan.
Previous Post Next Post

Contact Form