Bekas Sarjan TUDM Bebas Tuduhan Curi Enjin Jet

Bekas anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Sarjan N. Tharmendran dan ahli perniagaan K Rajandran Prasad yang didakwa di mahkamah kerana bersubahat mencuri dan melupuskan enjin pesawat, dibebaskan hari ini.

Hakim Mahkamah Sesyen Aslam Zainuddin dalam keputusannya berkata selepas perbicaraan selama 6 tahun, pihak pendakwaan gagal membuktikan tuduhan ke atas kedua-dua tertuduh.

“Selepas mendengar keterangan semua saksi dan bahan bukti, hujah pihak pendakwa dan pembela, mahkamah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan semua tuduhan terhadap mereka,” katanya.

Ahli keluarga kedua-dua tertuduh menitiskan air mata mendengar keputusan mahkamah.

Tharmendran dan Rajandran mengaku tidak bersalah bagi pertuduhan pada 6 Januari 2009 di bawah Seksyen 380 dibaca bersama Seksyen 109 kerana bersubahat mencuri 2 enjin J85-21 dari jet F5 dan Seksyen 414 kerana sengaja melupuskan enjin tersebut.

Selain itu, Tharmendran dan Rajandran didakwa bagi 9 kesalahan lain mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFA) untuk pengubahan wang haram berjumlah RM936,639.

Menurut fakta kes, Tharmendran dikatakan menggunakan wang yang diperoleh melalui aktiviti menyalahi undang-undang dikreditkan ke dalam akaun bank peribadinya.

Manakala Rajandran pula menggunakan wang melalui aktiviti menyalahi undang-undang untuk membiayai perbelanjaan sebuah apartmen di Bangsar serta membeli sebuah syarikat, membeli saham dan deposit akaun peribadi.

Seramai 54 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan dalam tempoh perbicaraan sepanjang 7 tahun itu.

Mereka diwakili Rajpal Singh, Gobind Singh dan Haijan Omar manakala Timbalan Pendakwa Raya Muhd Ilmami Ahmad dan Asmah Musa mengendalikan pendakwaan.

Sebelum ini, saksi Mohamad Shukri Mohd Yusof dalam keterangannya mengaku mencuri enjin J85-21 di Pangkalan Tentera Udara di Sungai Besi.

Dia mengaku mencuri enjin dengan seorang lagi pegawai tentera udara bernama Fauzi dan kedua-duanya memakai pakaian seragam pada hari mereka melakukan kesalahan itu untuk mengelakkan disyaki apabila membawa keluar enjin.

Bagaimanapun Shukri tidak didakwa.

Enjin J85-21 yang digunakan pada pesawat pejuang F5 dilaporkan hilang pada 20 Disember 2007 dan 1 Januari 2008 di 2 pusat TUDM dan dihantar ke sebuah premis di Subang Jaya.

Enjin itu dilaporkan dijual di pasaran gelap untuk sebuah syarikat Amerika Selatan.

Kerajaan Malaysia membeli enjin itu pada 1972 pada nilai RM303,570.

Peguam negara pada masa itu, Tan Sri Abdul Gani Patail dilaporkan berkata pada Februari 2010, enjin jet tentera udara ditemui di Uruguay di mana Malaysia meminta bantuan kerajaan Uruguay di bawah Bantuan Bersama dalam Jenayah Akta Perkara untuk mengesan enjin tersebut.
Previous Post Next Post

Contact Form