'Bertabahlah Kelantan, Anda Tidak Keseorangan'

KELANTAN MENANGIS,

Allahuakbar.

Kelantan menangis lagi. Tidak tertahan menanggung sebak memikirkan nasib mangsa banjir dengan bencana paling dasyat pernah dialami.

Bermula di Rantau Panjang dengan puluhan kereta tersadai ekoran malapetaka besar sejak 2007, kemudian Ketereh seterusnya ke Pengkalan Kubor dengan limpahan hujan yang cukup lebat.

Minggu ini badai banjir paling teruk dalam sejarah beralih ke Gua Musang. Melihat paras air di Gua Musang langsung membuatkan saya terasa kerdil disisi Allah dengan bencana alam ini. Usai banjir di Gua Musang, kini Kuala Krai pula dilanda badai banjir yang amat hebat. Bayangkan pusat pemindahan banjir disebuah sekolah terpaksa dipindahkan ekoran paras air naik hingga mencecah tingkat 4 bangunan sekolah. Sehingga kini ada yang berlindung disebalik bukit berhampiran stesen keretapi Kuala Krai. Mendengar rintihan pertolongan seorang wanita di Kuala Krai sudah cukup membuatkan anda terasa hiba. Betapa ujian Allah ini cukup hebat, cukup kuat.

Allah Maha Besar,

Belum pun reda di Gua Musang dan Kuala Krai bermula petang tadi banjir mulai menjengah ke Pasir Mas dan Kota Bharu. Badai banjir ini cukup besar, cukup dasyat sehingga memberi kesan yang mendalam bagi sesiapa saja yang mengalaminya.

Pusat-pusat pemindahan kini sesak dengan mangsa banjir yang trauma kehilangan harta benda malah ' Bah Besar ' ini dianggap oleh penduduk kampung sebagai setanding dengan ' Bah Merah 1926 ' yang melanda Kelantan suatu ketika dulu.

Mengambil semangat anak muda, saya menyeru semua rakan di facebook dan seluruh Malaysia untuk berdoa tanpa henti pada Allah SWT semoga bencana alam terburuk di Pantai Timur ini cepat pulih.

Tiada daya upaya saya untuk menzahirkan rasa simpati kepada kesemua mangsa banjir Pantai Timur 2014.

Sekurang kurangnya melalui banjir besar melanda Kelantan ini membangkitkan lagi roh silaturahim antara jiran, antara kawan, antara rakyat dan ahli politik , antara mangsa banjir dengan pihak berwajib yang paling penting antara hamba Allah dengan PenciptaNya.
Bertabahlah Kelantan . Anda tidak keseorangan.

Bakri Shafiei,
25 tahun.
Anak Banjir Rantau Panjang
Bangsar South, KL.
Previous Post Next Post

Contact Form